۱۲ آبان ۱۳۸۷

طرز تهیه حلوا




مواد لازم:


آرد گندم سبوس دار 250 گرم (یا 2 لیوان)
روغن مخصوص سرخ کردن 170 گرم (یا 1 لیوان سر خالی)
شکر 200 گرم (یا 1 لیوان)
آب 1 پیمانه یا لیوان
گلاب ¼ پیمانه یا لیوان
زعفران آسیاب شده ½ قاشق چایخوری
هل آسیاب شده ½ قاشق چایخوری

1. آرد را با حرارت ملایم در روغن سرخ می کنیم تا طلایی شود و می گذاریم سرد شود.
2. آب و شکر را روی حرارت می گذاریم تا شکر حل شود، زعفران ، هل و گلاب را می افزاییم و از روی حرارت برمیداریم.
3. شربت را کم کم به آرد سرخ شده می افزاییم و هم میزنیم تا به خورد هم بروند.
4. حلوا را روی حرارت می گذاریم تا سفت شده و از ظرف جدا شود.
حلوا را به روش های مختلف می توانیم تزئین کنیم که چند نمونه از عکس ها را براتون میذارم تا بتونید ایده بگیرید.
هر سوالی در مورد پختن و تزئین حلوا داشتید بپرسید تا بتونم کمکتون کنم که یک حلوای خوشمزه و خوش عطر و بو بتونید بپزید.

۴۵ نظر:

ناشناس گفت...

mer30
God bless you

ناشناس گفت...

با سلام
آن حلوایی که رویش گل رز داره و تزیین شده با چی درست شده ؟

ashpaz-bashi گفت...

گل زرد همون حلواست،فقط آردش کمتر سرخ شده و زعفران باعث شده طلایی بشه.

ناشناس گفت...

من امشب می خوام برم کوه و برای شام حلوا. از بیرون آرد و گلاب گرفتم و اومدم خونه که درست کنم. دستور پخت شما را که خوندم یادم افتاد زعفرون هم می خواست :))
برم بی زعفرون درست کنم ببینم چی می شه ;)

ناشناس گفت...

گفتم اگه رفتم کوه و برنگشتم، حیفه که نگم. خیلی خوب شد. بدون زعفرون هم می شه حلوا درست کرد.

ناشناس گفت...

سلام . من چند بار حلوا رو امتحان کردم . اما به محض اینکه شیره شکر رو به آرد اضافه می کنم . حلوام خشک می شه و از هم می پاشه . می تونین راهنماییم کنین که بدونم اشکال کارم چیه ؟ ممنون می شم .

ناشناس گفت...

سلام. بسیار از آموزش مفیدتون ممنونم .امکانش هست توضیح بدین برای اینکه آرد توی روغن گلوله نشه چه کار باید بکنم؟

ناشناس گفت...

من درست کردم شل شد چرا؟

ashpaz-bashi گفت...

اگر شربتی که درست می کنید خیلی غلیظ باشه حلوا خشک میشه.
به محض اینکه شکر در آب حل شد شعله را خاموش کنید.

ashpaz-bashi گفت...

برای اینکه آرد در روغن گلوله نشه:
1.قابلمه ای که آرد رو توش تفت میدید نباید مرطوب باشه. اول کاملا خشکش کنید بعد آرد رو بریزید.
2.آرد رو اول الک کنید.
3.اگر در منطقه شرجی و رطوبت دار زندگی می کنید دقت کنید آرد نم نکشیده باشه.

ashpaz-bashi گفت...

اولش شله ولی چند دقیقه که روی حرات باشه سفت میشه و از ظرف جدا میشه.فقط باید مدام هم بزنید تا ته نگیره.

محبوبه گفت...

سلام اگه ممکنه طرز تهیه حلوا سیاه رو برام به میل mahboobe.razi@yahoo.com میل کن. خیلی به این دستور نیاز دارم

. . گفت...

من درست کردم خیلی خوب شد، مرسی

ش گفت...

سلام!
من از روی دستور کتاب آشپزی مستطاب درست می کنم که مشابه دستور شماست. ولی برای دو پیمانه آرد، یک پیمانه روغن که می ریزم انگار زیادشه و سوپ می شه! بعدش مجبورم آرد اضافه کنم تا سفت تر بشه. مشکل چیه؟

ashpaz-bashi گفت...

باید روغنش رو کم کنید. اگر آرد رو زیاد کنید نسبت بقیه مواد هم باید تغییر کنه که سخت میشه.
روغن رو نصف کنید، اگر دیدید مقدارش کمه، کم کم و با قاشق اضافه کنید تا اندازه بشه.

حدیث گفت...

با سلام
شما گفتیدابتداارد رو تو روغن سرخ کنید یعنی نیاز به بو دادن(بدون روغن)نداره؟

ashpaz-bashi گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
ashpaz-bashi گفت...

می تونید قبلش هم آرد رو کمی بدون روغن تفت بدید تا بوی خامیش گرفته بشه ولی مراقب باشید نسوزه.اگر این کار رو انجام بدید آرد سریعتر سرخ میشه.ولی ضرورتی نداره حتما این کار رو انجام بدید.

sabasoli@ymail.com گفت...

از کمکتون خیلی ممنونم امروز 5 شنبس میخوام الان درستش کنم و خیرات بدم خدا رفتگان شما رو هم رحمت کنه انشااله

ناشناس گفت...

از کمکتون خیلی ممنونم امروز 5 شنبس میخوام الان درستش کنم و خیرات بدم خدا رفتگان شما رو هم رحمت کنه انشااله

ناشناس گفت...

سلام!
خدا پدر و مادرتونو بیامرزه من همیشه حلوا درست می کردم و خراب می شد.
ولی با این دستورالعمل درست کردم خیلی خوب شد ممنون

ناشناس گفت...

dastetun dard nakone mamnun

minadent گفت...

خوشمزه و خوش عطر و بو شد، ولی‌ خوش رنگ نشد! خیلی‌ زرد شد. فکر می‌کنم روغنش هم زیاد بود، اعلی رغمِ اینکه با نسبت‌های شما درست کردم :)

ناشناس گفت...

من طبق روش درست کردم حتی آردشم کامل سرخ کردم اما خیلی سنگین شد و مزه آرد و روغن میده و تلخه، و غیر قابل هضم لطفا راهنمایی کنید

ashpaz-bashi گفت...

سلام،با تشکر از توجه شما، متوجه نمیشم منظورتون از سنگین شدن چیه! اگر تلخ شده یعنی آرد بیش از حد سرخ شده و در واقع آرد سوخته!
اگر حلوا زرد رنگ بشه یعنی آردش به اندازه کافی سرخ نشده.
برای سرخ کردن آرد حلوا حرارت باید کم باشه و با صبر و حوصله مرتب هم بزنید تا ته نگیره و نسوزه. چند بار که حلوا رو بپزید متوجه میشید آردش چقدر باید سرخ بشه.

ناشناس گفت...

با سلام
من اولین بار بود حلوا درست کردم اون هم از دستور پخت شما و عالی در اومد خیلی ممنونم.:)

ناشناس گفت...

سلام میخواستم بپرسم ایا بعد از اضافه کردن شربت در آرد سرخ شده ی حلوای ساده دوباره مخلوط را روی حرارت میگذاریم یا نه؟

ناشناس گفت...

خیلی‌ خوشمزه شد، من همه چیز رو تقسیم به ۲ کردم، چون هم می‌خواستم امتحان کنم، هم اینکه ۲ نفر بیشتر نیستیم. من آرد رو بود ندادم، و با این حال خیلی‌ خوب شد. ممنون، التماس دعآ :)

ashpaz-bashi گفت...

بعد از ریختن شربت باید حلوا روی حرارت بجوشد تا از ظرف جدا شود.

ناشناس گفت...

با درود
من اولین بار بود اين حلوا را درست کردم اون هم از دستور پخت شما و خيلي خوب شد.خیلی ممنونم

ناشناس گفت...

من خارج از کشور زندگی می کنم. دیروز از روی دستور شما حلول رو درست کردم خیلی خوشمزه شد فقط یکم روغنش زیاد بود. مرسی

ashpaz-bashi گفت...

من هم وقتی حلوا درست میکنم تا جای ممکن کم روغن میریزم.
این ها فوت و فن هایی که با چند بار پختن دستتون میاد.

ناشناس گفت...

دسننون درد نکنه عالي بود.....

ناشناس گفت...

خيلي دستورتون خوب بود.
ازتون ممنونم

ناشناس گفت...

ممنون از سایتتون. درست کردم عالی شد. یک کم روغنش زیاد بود که فدای سرت.
من خارج از کشور هستم، اگر ممکنه از دسرهای خوشمزه ایرانی بیشتر بگذارید

ناشناس گفت...

خیلی ممنون
بسیار خوشمزه شد.

ناشناس گفت...

من متوجه اندازه گیری هاتون نمیشم
۲۵۰ گرم آرد میشه ۲ لیوان ولی ۲۰۰ گرم شکر میشه یک لیوان؟

ashpaz-bashi گفت...

بله، درسته، ١ ليوان آرد حدود ١٢٥ گرم، و يك ليوان شكر حدود ٢٠٠ گرمه. چون چگالي مواد مختلف متفاوته، مثلاً يك ليوان پنبه هموزن يك ليوان شن نيست.

ناشناس گفت...

رنگش زرد ميشه؟!

ناشناس گفت...

دستور اندازه مواد عالیست خداخیرت بده کیک یزدی رو آآموزش بده. راحله

ashpaz-bashi گفت...

رنگى ميشه كه تو عكس ميبينيد. اگر دوست داريد كمرنگ تر باشه بايد آرد رو كمتر سرخ كنيد ولى نبايد بوى خامي بده.
كيك يزدى تا حالا نپختم ولى طرز تهيه مافين نارگيلى يا كاپ كيك تو وبلاگ هست.

ashpaz-bashi گفت...

رنگى ميشه كه تو عكس ميبينيد. اگر دوست داريد كمرنگ تر باشه بايد آرد رو كمتر سرخ كنيد ولى نبايد بوى خامي بده.
كيك يزدى تا حالا نپختم ولى طرز تهيه مافين نارگيلى يا كاپ كيك تو وبلاگ هست.

ناشناس گفت...

سلام ممنون بابت آموزش
یه سوال دارم چرا من حلوا درست میکنم تو گلو میمونه یعنی میچسبه به گلو میدونید مشکل کارم چیه ؟ رنگ حلوامم قهوه ای میشه !!!

ناشناس گفت...

سلام،
ممکنه بگین اگر بخوام حلوا رو با کره درست کنم چقدر کره باید بریزم.
ممنون

Unknown گفت...

این سوال منم هست لطفا جواب بدین